Choroby włosów

ŁYSIENIE (“NADMIERNE WYPADANIE WŁOSÓW”).

Nasz Gabinet specjalizuje się w diagnozowaniu i leczeniu chorób przebiegających z łysieniem, takich jak

• łysienie androgenowe
  • łysienie plackowate,
  • liszaj płaski mieszkowy
  • łysienie czołowe bliznowaciejące
  • dissecting  cellulitis
  • folliculitis decalvans
  • toczeń rumieniowaty ogniskowy
  • łysienie u dzieci
  • i wiele innych

Lekarze naszego Gabinetu  są autorami wielu książek i publikacji na temat chorób włosów, w tym polskich i międzynarodowych rekomendacji diagnostycznych i terapeutycznych. Przygotowany przez nas „Atlas of Trichoscopy” należy do najczęściej kupowanych książek medycznych na świecie, a prowadzony przez prof. Lidię Rudnicką kanał youtube na temat włosów cieszy się zainteresowaniem w Polsce i za granicą.

O WŁOSACH

Każdy włos rośnie na głowie przez kilka lat, po czym wypada i jest zastępowany nowy włos, który wyrasta z tego samego mieszka włosowego. U zdrowego człowieka wypada codziennie około 100 włosów. Jeśli włosów wypada znacząco więcej lub jeśli nie odrastają prawidłowo, mówi się o nadmiernym wypadaniu włosów lub można użyć medycznego określenia “łysienie” (nie oznacza to, że człowiek “wyłysieje” w potocznym tego słowa znaczeniu). Przyczyn takiego stanu może być bardzo dużo, w tym:

• choroby wrodzone
  • krótkotrwałe działanie czynnika uszkadzającego włosy (na przykład niektóre leki, stres, choroby przebiegające z gorączką, zabiegi w znieczuleniu ogólnym)
  • długotrwałe działanie czynników szkodliwych dla włosów związane z przewlekłymi chorobami narządów wewnętrznych lub chorobami układu endokrynnego (hormonalnego)
  • długotrwałe niedobory wynikające z nieprawidłowej diety lub zaburzeń wchłaniania
  • choroby skóry przebiegające z nadmiernym wypadaniem włosów
  • choroby włosów i skóry głowy

Na ustalenie przyczyny nadmiernego wypadania włosów składa się zazwyczaj:

• wywiad lekarski (informacja na temat przebiegu wypadania włosów i przebytych chorób)
  • badania laboratoryjne krwi (ustalane przez lekarza po uzyskaniu powyższych informacji)
  • trichogram (mikroskopowe badanie korzeni włosów)
  • trichoskopia (komputerowe badanie włosów i powierzchni skóry głowy)
  • badanie histopatologiczne (potrzebne jest bardzo rzadko; polega na pobraniu w znieczuleniu miejscowym wycinka skóry głowy o wielkości ok. 2×2 mm i badaniu pod mikroskopem przekroju skóry po zastosowaniu odpowiednich barwień)

Należy podkreślić, że żadne pojedyncze badanie nie jest wystarczające do uzyskania pełnego obrazu stanu włosów. Szczególnie dotyczy to trichogramu i trichoskopii, które oceniają różne części włosa i nawzajem się uzupełniają.

TRICHOGRAM

Jest to metoda diagnostyczna polegające na pobraniu włosów ze skóry owłosionej głowy i badaniu pod mikroskopem stanu ich korzeni. Badanie daje informacje na temat aktywności (dynamiki) choroby i szybkości oraz typu wypadania włosów, a także pozwala na wykluczenie niektórych przyczyn nadmiernego wypadania włosów. Trichogram wykonuje się nie tylko w celach diagnostycznych ale również można to badanie wykorzystać do oceny czy nastąpiła poprawa od poprzedniego badania (na przykład po zastosowanym leczeniu). Sugeruje się aby odstęp między kolejnymi badaniami był nie krótszy niż kilka miesięcy, gdyż częstsze badanie zazwyczaj nie wnosi istotnych informacji przydatnych do podejmowania decyzji o leczeniu. Badanie powinno wykonywać się nie wcześniej niż około 3 dni po ostatnim myciu włosów. Aby ułatwić pacjentom często myjącym włosy odpowiednie przygotowanie, oferujemy możliwość wykonania badań w soboty. W przypadku badania w sobotę, włosy nie powinny być myte nie później niż w środę wieczorem. Trichogramy w naszym gabinecie wykonuje dr hab. n. med. Adriana Rakowska, dr n. med. Olga Warszawik-Hendzel, dr n. med. Marta Kurzeja oraz dr n. med. Anna Waśkiel.

TRICHOSKOPIA

Trichoskopia jest badaniem całkowicie nieinwazyjnym. Polega na komputerowym badaniu włosów i powierzchni skóry głowy. Daje między innymi informację na temat stanu mieszków włosowych i łodyg włosów. Badanie jest szczególnie przydatne w diagnozowaniu niektórych chorób włosów (na przykład łysienie androgenowe kobiet, nietypowe łysienie plackowate lub niektóre choroby wrodzone) oraz do monitorowania postępu choroby lub efektów leczenia. Metoda może być również wykorzystana w celu ustalenia rozpoznania niektórych przyczyn nieprawidłowego wzrostu włosów u dzieci (na przykład zespół Nethertona lub monilethrix). Trichoskopia jest niebolesna więc jest dobrze znoszona przez większość dzieci. Badanie nie wymaga żadnego szczególnego przygotowania włosów. Trichoskopię w naszym gabinecie wykonuje dr hab. n. med. Adriana Rakowska, dr n. med. Olga Warszawik-Hendzel, dr n. med. Marta Kurzeja oraz dr hab. med. Anna Waśkiel.