Trądzik różowaty

Trądzik różowaty (rosacea) występuje zarówno u kobiet jak i u mężczyzn, jednak trądzik różowaty nieleczony może u mężczyzn mieć znacznie gorszy przebieg i powodować większe problemy estetyczne niż u kobiet. Zazwyczaj choroba zaczyna się ok. 40 roku życia, jednak może się rozpocząć w każdym wieku.

Najczęściej pierwszym objawem choroby jest trwałe zaczerwienienia twarzy, często utrudniającego funkcjonowanie w życiu codziennym. Zaczerwienie może nasilać się po zmianie temperatury otoczenia (na przykład wejście do ciepłego pomieszczenia zimą), po alkoholu a nawet po gorących i pikantnych potrawach. Na skórze mogą być widoczne tzw. teleangiektazje (czyli widoczne gołym okiem rozszerzenia drobnych naczyń krwionośnych blisko powierzchni skóry). W późniejszym okresie do tych objawów dołączają grudki lub krostki. Trądzik różowaty może również prowadzić do zapalenia brzegów powiek lub spojówek. Niekiedy trądzik różowaty współistnieje z łojotokowym zapaleniem skóry. U takich osób skóra dodatkowo łuszczy się i swędzi (szczególnie w okolicach nosa).

Przyczyna trądziku różowatego nie jest znana. Prawdopodobnie w rozwoju niektórych postaci trądziku różowatego biorą udział mikroorganizmy (m.in. Demodex folliculorum, Helicobacter pylori), jednak nie zostało to jednoznacznie udowodnione.

Leczenie trądziku różowatego jest zazwyczaj trudne i długie, ale bardzo często skuteczne. Metoda leczenia zależy od nasilenia zmian i ich charakteru. Niekiedy wystarczające jest leczenie miejscowe (przy pomocy kremów lub maści leczniczych), jednak w większości przypadków niezbędne jest kilku- lub kilkunastomiesięczne leczenie tabletkami (przeciwbakteryjnymi, przeciwzapalnymi i/lub retinoidami). Trwale rozszerzone naczynia zamyka się przy pomocy lasera (np. IPL).

Szczególnie złożone jest leczenie trądziku różowatego u osób, które stosowały kremy i maści zawierające sterydy (glikokortykosteroidy). Dlatego bezwzględnie przeciwwskazane jest stosowanie takich leków na twarz (z wyjątkiem krótkich kuracji zalecanych przez dermatologów tylko w niektórych, wybranych przypadkach).

W naszym gabinecie leczeniem pacjentów z trądzikiem różowatym zajmują się wszyscy lekarze.